Вітаю вас на персональному блозі вчителя мистецтва Карпюк Олени Василівни

Моє педагогічне кредо

«Уранці, коли пробуджуєшся, спитайся себе: “Що я маю зробити?”. Увечері перш, ніж заснути: “Що я зробив?”»

Опис досвіду

Розвиток творчої компетенції учнів шляхом впровадження інформаційно-комунікативних технологій на уроках музичного мистецтва

Діти повинні жити у світі краси, гри,
 казки, музики,малюнка, фантазії, творчості.
Василь Сухомлинський

Музика є одним із важливих компонентів виховання у духовному, моральному, естетичному становленні особистості. «Пізнання світу почуттів неможливе без розуміння й переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати музику і діставати насолоду від неї», - писав В. Сухомлинський. Він же наголошував: «Кожна людина талановита, і завдання вчителя полягає в тому, щоб знайти «родзинку» в кожній дитині.Творча особистість формується тільки творчою особистістю, якій притаманні різноманітні емоції, почуття. Тому лише педагог-творець (особливо педагог музики й співу) може формувати активну, творчу особистість».
         Актуальність проблемирозвитку творчої компетенції школярів обумовлена необхідністю вдосконалення, оновлення, організації творчої діяльності учнів на уроках музичного мистецтва і стимулювання їх активного ставлення до дійсності.
          Сьогодні у сучасній методиці музичногомистецтва, як ніколи, потрібнозвернутиувагу на удосконаленняпроцесунавчання.
XXI століття - століття високих комп'ютерних технологій. Сучасна дитина живе в світі електронної культури. Отже, вчителю музичного мистецтва необхідно володіти сучасними методиками та новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися на одній мові з дитиною, але при цьому змінюється і роль вчителя в інформаційній культурі - він повинен стати координатором інформаційного потоку. Бурхливий розвиток нових інформаційних технологій і впровадження їх у навчальний процес наклали відбиток на розвиток особистості сучасної дитини. Сьогодні в традиційну схему "вчитель - учень - підручник» запроваджено нову ланку - комп'ютер, а в шкільну свідомість - комп'ютерне навчання. Однією з основних частин інформатизації освіти є використання інформаційних технологій в освітніх дисциплінах.Тому працюючи над реалізацією індивідуальної науково-методичної проблемної теми «Розвиток творчої компетенції школярів шляхом використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках музичного мистецтва», ставлю за мету не тільки виявляти, розвивати творчу компетенцію, а й стимулювати у школярів здатність, спроможність ці знання, уміння, навички застосовувати в житті, на практиці.
Провідна ідея досвіду:використання комп’ютерних технологій на уроках музичного мистецтва забезпечує вирішення завдань всебічного розвитку природних, творчих здібностей учнів, особливо фантазії і художньої уяви, асоціативного сприйняття і мислення на основі художнього і музичного матеріалів, розуміння поняття ритму в природі і мистецтві. Використання комп’ютерних технологій на уроці сприяє можливості для розвитку зорової пам’яті, фантазії, формування у дітей естетично-гармонійного світосприйняття.
Теоретичне обґрунтування
Над розробкою та аналізом педагогічних проблем та впровадженням новітніх технологій як засобу формування творчоїособистостіна уроках музичного мистецтва працюють багато сучасних педагогів й психологів, напрацювання яких спрямовані на розвиток творчої особистості учнів: психологічні теорії творчої особистості та її розвитку (Р.Грановська, Я Пономарьов), гуманна педагогіка (Ш.Амонашвілі, В. Сухомлинський), нестандартні уроки (Е.Печерська,О. Антипова, Д.Рум’янцева, В. Паламарчук, О.Митник),інновації в освіті (Химинець,М. Кірик),технологія інтерактивного навчання (Дж. Шерман, Г.Фріц, С.Ренегар, Дж. Фредерік, М.Сілберман, О.Пометун, Л.Піроженко, Т.Ремех),технологія колективного взаємного навчання (О. Рівін), технологія комп'ютерного (інформаційного) навчання (А. Єршов).
Тема мого досвіду пов'язана із розвитком  дитячої творчості в музичному навчанні і вихованні, які знайшли відображення і в працях педагогів-музикантів, які розглядають інформаційні технології як один із вагомих методіврозвитку творчої компетенції учня:використання мультимедійних засобів – оновлення методики викладання мистецтв (Гумінська О.О.), використання на уроках музики інноваційних художньо-педагогічних технології. (Затяміна Т. В.), інтерактивні технології навчання (Пометун О.І., Пироженко Л.В.). Вирішенню питань творчого розвитку учнів засобами музики сприяли праці  з теорії та методики музичного навчання і виховання учнів (Л.Дмитрієвої, Л.Горюнової, Т.Завадської, Д.Кабалевського, Л.Масол, Г.Рігіна, О.Ростовського, О.Рудницької, Л.Хлєбнікової, Ю.Цагарелі, Л.Г. Кондратової та ін.)
Метою реалізації науково-методичної проблемної темиє:
- допомогадитинізрозумітискладнийсвітмузики;
- створенняпередумов для естетичногорозвитку школяра;
- формування моральной емоційно-ціннісногоставлення до творівмистецтва;
- вихованнямузичного смаку учнів, потреби у самостійномуспілкуванні з високохудожньоюмузикою, слухацької та виконавської культуру учнів;
- розвитоккреативного, дивергентного мислення та творчихздібностей;
Пріоритетнимизавданнямимоєїдіяльності є:
- створенняоптимальних умов для розвиткутворчихздібностейдитини на уроках музичногомистецтва;
- інтерактивнавзаємодія, спілкування в інформаційно-освітньомупросторі;
- урізноманітнення форм поданняінформації, типівнавчальнихзавдань;
- активізація творчого потенціалу дитини;
- виховання інтересу до музичної культури, формування духовного світу дитини;
- реалізація міжпредметних зв’язків;
- застосування ігрових прийомів;
- діяльнісний підхід до вивчення музичного мистецтва, який передбачає співвідношення різних видів діяльності на основі принципів:
·                     системності;
·                     індивідуалізації;
·                     співробітництва;
·                     послідовності;
·                     перспективності;
·                     модернізаціїмузичноїосвіти;
Інноваційназначущістьдослідження:
- розширенняможливостейдитини для пізнання;
- доступ до мережімузичнихсайтів;
- підвищенняякісногорівнявикористаннянаочності на уроці;
- уможливленняорганізаціїпроектноїдіяльностіучнівпідкерівництвом учителя;
- розвитоквміннявибиратипотрібнуінформацію;
- створенняможливості для розвиткузоровоїпам’яті, фантазії, формування у дітейестетично-гармонійногосвітосприйняття;
- покращеннявзаємин «учень-учитель»;
- змінаставленняшколярів до комп’ютера.
Шляхи реалізаціїнауково-методичноїпроблеми:
- інтерактивний та комунікаційнийпідходи у викладаннімузичного
мистецтва;
- розробкавласних та учнівськихелектроннихпроектів та розробок;
- застосуванняігровихтехнологійнавчання та виховання.
         Чи цікаво дітям на уроках? Чому зустрічаємо байдуже ставлення та відсутність інтересу у дітей? Чому високохудожні твори, емоційний вчитель, насичений інформацією урок не знаходять відгуку в серцях і душах дітей?
Учитель повинен рухатися в ногу з часом, лише тоді він буде цікавим для своїх учнів. Таким гаслом я користуюсь, ідучи в школу до своїх вихованців.     Плануючи роботу з реалізації індивідуальної науково-методичної проблемної теми, приходжу до висновку, що у викладанні того чи іншого предмету ми часто забуваємо про життєвий досвід учня. Не сухими алогізмами і абстракціями має бути наповнений він. А повинен буяти яскравими кольорами, музичними звуками, цілим букетом найрізноманітніших запахів, ніжними відтінками людських почуттів, барвистим вінегретом життєвих ситуацій, веселих і сумних, пустотливо-веселих та радісно-печальних. Саме тому, проводячи уроки музичного мистецтва, використовую творчі завдання, ефектні початки уроку, логічні схеми, елементи синхронного моделювання, проблемні ситуації з максимальним використанням опорного чуттєвого досвіду школяра. Серед методів і технологій практикую інтерактивні методи «Навчаючись учусь», «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Ажурна пилка». На заключному етапі уроку музичного мистецтва вважаю за доцільне використання рефлексії. Наприклад: Чи все вам вдалося сьогодні на уроці? Що викликало ускладнення? Чи досягли мети? Яке завдання було найлегшим і найприємнішим? Яке – найскладнішим? Які конкурси і вікторини сподобалися найбільше, чому?
Формами проведення уроків музичного мистецтва є групові та індивідуальні. Досвід роботи засвідчує, що учні полюбляють фрагменти уроків слухання й аналізування музики. Для прикладу: із Інтернет-ресурсів прослуховуємо і переглядаємо запис пісні «Червона рута» у виконанні Н.Яремчука, В. Зінкевича, В. Івасюка і пропоную учням дібрати кадри для флеш-анімації за змістом твору та скласти «асоціативний кущ» до поняття «Червона рута». Використовуючи міжпредметні зв’язки, пропоную охочим учням підготувати міні-виступ «Червона рута – пісня, що квітне в душі кожного українця». З цікавістю діти сприймають музикування на шумових музичних інструментах, фізкультхвилинки, ігрову діяльність.  Важливе значення на уроці приділяю чистоті інтонування, динамічним відтінками, формую компетенції передачі характеру пісні.
         Сучасні учні полюбляють створювати музичні проекти, які формують і розвивають їх творчі компетенції. Моїми учнями створено наступні музичні проекти: «Озвучуємо малюнки» (очікуваний результат – буклет), «Гімн моєї родини» (очікуваний результат – складання гімну родини), «Музика нашого настрою» (очікуваний результат -запис дисків), «Пісні моєї родини» (очікуваний результат – альбом пісень з ілюстраціями та фотографіями), «Колискова моєї матусі» (очікуваний результат – створення збірничка пісень колискових класу). (натиснути тут  Проекти)
Робота з обдарованими учнями
         Не залишається поза увагою вчителя музичного мистецтва і робота з обдарованими дітьми. З метою виявлення здібностей, умінь та талантів дітей, їх залучення до участі в позакласних та позашкільних заходах у закладі стало традиційним  проведення  свят на народознавчій основі: «Андріївські вечорниці», «Ой, хто, хто Миколая любить»,  «Син Божий народився», «Йде вертеп і колядує», «Українська ярмарка», «Прийди, прийди, весно красна»;загальношкільного фестивалю «І покажем, що ми, браття, козацького роду », які спрямовані на формування ціннісних ставлень особистості до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю. Учасники вокального гуртка формують основу творчих колективів, які беруть участь у проведенні традиційних шкільних свят (Свято  першого та останнього дзвінка, вечір зустрічі випускників, посвята в ліцеїсти та першокласники, випускні вечори, родинні класні свята, новорічні ранки).Своїми вокальними здібностями, сценічною культурою, артистичністю, вміннямидонести музичну композицію до серця слухача, які діти отримали під час занять вокального гуртка, викликають інтерес та надихають інших до активної участі  у позакласних та позашкільних заходах.
         Постійно вдосконалюються під час занять та прагнуть до новизни, вивчають культуру та традиції інших народів. Такою можливістю розширення їх комунікативних та творчих компетенцій став Рік англійської мови в Україні. До пісенного репертуару було включено багато пісень англійською мовою. Одним із яскравих моментів роботи гуртківців стали різдвяні колядування за Григоріанським календарем за участю волонтера Корпусу Миру, який працює у закладі.
         Члени вокального гуртка є постійними учасниками районних заходів, концертів, регіонального фестивалю патріотичної пісні «Наша слава козацькая не вмре, не загине».
         Із великим задоволенням гуртківці готують та презентують благодійні концертні програми для ветеранів війни та праці, воїнів АТО в обласному госпіталі ветеранів війни та праці (селище Клевань Рівненського району). 
         У 2011 році хоровий колектив навчального закладу став лауреатом обласного етапу ІІІ Всеукраїнського фестивалю хорового мистецтва «Співає юність України». Учні закладу були неодноразовими переможцями обласного етапу конкурсу естрадної пісні «Юна зірка». Щорічно, упродовж п’яти років, учасники вокального колективу «Калиновий цвіт» були призерами районного фестивалю-конкурсу «Сяйво Вифлеємської зірки». Упродовж двох років учні закладу є переможцями фестивалю-конкурсу патріотичної пісні «Поліська Січ».
         Особливої уваги заслуговує досвід роботи вчителя музичного мистецтваіз командою «Так просто», яка пропагує здоровий спосіб життя, і яка впродовж чотирьох років була переможцем районних, обласних етапів всеукраїнського фестивалю-конкурсу «Молодь обирає здоров’я» та лауреатом Всеукраїнського фестивалю у місті Одесі (2010р., 2011р.), Києві (2013р.), та з екологічною  агітбригадою «Аквавіта», яка є постійним переможцем районних та обласнихетапів Всеукраїнського конкурсу колективів екологічної просвіти «Земля - наш спільний дім». Команда була лауреатом всеукраїнського конкурсу у місті Миргороді (2012р.) та місті Вінниці (2014р.).
         Основою літературно-музичних композицій, з якими виступають команда «Так просто» та агітбригада «Аквавіта», складають музичне оформлення, виконання пісень, постановка рухів, артистичність, за допомогою яких учасники колективів доносять до глядачів ідеї здорового способу життя та екологічної просвіти. Тому робота музичного керівника вимагає постійного самовдосконалення, організованості, компетентності, творчого пошуку, креативності. (Робота з обдарованими дітьми)
         Вивчення текстів, розучування мелодій, це лише маленька часточка кінцевого результату. Для швидшого поширення тексту нового репертуару була створеня спільнота у соціальній мережі Контакти під назвою "Вокальний гурток ліцею". Усі гуртківці долучились  до спільноти, кожен з них має можливість познайомитися з текстом, та мелодію нової пісні ще до початку репетиції, або ж поділитися своїми враженнями щодо нового репертуару. Спільноту була створена самими гуртківцями.(Вокальний гурток ліцею)
         Аналіз результатів річного оцінювання учнів за 2014-2015, 2015-2016 навчальні роки засвідчив позитивні зміни в якості знань учнів. Зріс їх інтерес до вивчення музичного мистецтва, знизився рівень тривожності опитаних учнів «дуже подобається» музичне мистецтво, на цих уроках їм цікаво, спокійно, вони вчаться планувати та оцінювати свою діяльність, висловлювати власну думку під час слухання та аналізування музики. (див. слайд№17, №18  Презентація досвіду).
         Основною формування творчих компетенцій учнів на уроках музичного мистецтва є психологічна та фахова готовність учителя до роботи в нових умовах. Цьому сприяєсамоосвітня робота з реалізації науково-методичної проблемної теми вчителя, участь у семінарах-практимумах, районних методичних обє’днаннях, засіданнях педагогічних рад, організації роботи кафедри естетики і здоров’я.
Підсумовуючи вищезазначене, переконалася, що сучасний урок музичного мистецтвавимагає творчої обстановки, для створення якої необхідно застосовувати сучасні педагогічні технології, ІКТ, електронні музичні інструменти, наочність, презентації, проекти. Використання інформаційних технологій дозволяє здійснити задумане, зробити урок сучасним, а також впливає на зростання професійної компетентності вчителя та розвитку творчих компетенцій учня. Інформаційні технології  дозволяють по-новому, комплексно використовувати на уроках музичного мистецтва текстову, звукову, графічну й відеоінформацію, гармонійно поєднувати знання комп’ютерної грамоти з музикою, образотворчим мистецтвом, літературою, і, як результат цього поєднання, створюється нова якість сучасного уроку.
Практичне значення  досвіду полягає в тому, що його матеріали можуть бути використані під час укладання календарних і поурочних планів, організації класної та позакласної роботи з музичного мистецтва. Упровадженняу навчально-виховний процес інформаційно комунікативних технологій сприяє розвитку творчої компетенції учнів їх саморозвитку, самовизначенню та самореалізації. Діти усвідомлюють, що вони – «не безліч стандартних  «Я», а безліч всесвітів різних». І світиться в очах вогник неповторності, любові до прекрасного, до світу, до музики.
Дай, Боже, щоб він не згас у сірій буденності.



Література
1.     Асафьев Б. В. Избранние статьи о музикальном просвещении и образовании / Б. В. Асафьев. — Л. : Музыка,1973. — 152 с.
2.     Ветлугіна Н. О. Музичнийрозвитокдитини / Н. О. Ветлугіна. — К. :МузичнаУкраїна, 1978. — 256 с.
3.     Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический почерк / Л. С. Выготский. — М. : Просвещение, 1991. — 93 с.
4.     Овчарук О. В. Розвитоккомпетентнісногопідходу: стратегічніорієнтириміжнародноїспільноти / О. В. Овчарук // Компетентніснийпідхід у сучасній освіті. — К., 2004. — 111 с.
5.     Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивнітехнологіїнавчання : наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко; за ред. О. І. Пометун. — К. : Видавництво АСК, 2004 — 192 с.
6.     Сисоєва С. О. Підготовкавчителя до формування творчоїособистостіучня / С. О. Сисоєва. — К. :Поліграфкнига, 1996. — 406 с.
7.     Хуторской А. В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения / А. В. Хуторской. — М. : Издательство МГУ, 2003. — 416 с.
8.    Гумінська О. Методика роботи з підручником з музичного мистецтва. Мистецтво та освіта. — 2013. — №1 (67). — С. 18-21



Презентація досвіду
№1
№2
№3
№4
№5
№6
№7
№8
№9
№10
№11
 №12
 №13
 №14
 №15
 №16
 №17
 №18
 №19
 №20

Немає коментарів:

Дописати коментар