Відомі різні класифікаці їпроектів. Так, Є. С.
Полат пропонує п'ять основних критеріїв, за якими розрізняють типи проектів.
1) За домінуючими в проекті методами:
• дослідницький (такі проекти повністю підпорядковані логіці дослідження
і мають структуру, що наближена чи повністю співпадає
з істинно науковим дослідженням. Для реалізації застосовуються всі методи сучасної
науки). Наприклад: лаораторний експеримент, соціальне опитування тощо;
•
творчий (передбачається максимально довільний підхід до
оформлення результатів).
•
ігровий;
•
інформаційний (збиранняінформації
про об'єктдослідження з метою аналізу, узагальнення і представлення широкому колу слухачів. Такі проекти можуть інтегруватися в дослідницькі й ставати їхньою частиною);
•
практично-орієнтовний (відрізняється чітко визначеним від самого початку результатом діяльності його учасників).
Наприклад, створення посібника.
2) За
кількістю учасників:
•
індивідуальний;
•
парний;
•
груповий.
3) За
часом проведення:
•
короткотривалий (1—3 уроки);
•
середньотривалий (від одного тижня до одного місяця);
•
довготривалий (кількамісяців, навітьроків).
4) За
характером контактів:
•
внутрішні, або регіональні;
•
міжнародні.
5) За
предметно-змістовоюознакою:
•
монопроекти
(у межах одного предмета);
•
міжпредметні.
Типипроектів
Існуєдекілька типів проектів.
Проекти розрізняються: за пріоритетним видом діяльності :
- творчі;
Існуєдекілька типів проектів.
Проекти розрізняються: за пріоритетним видом діяльності :
- творчі;
- соціальні;
- дослідні;
- рольові;
- пошукові;
- ігрові;
за предметно – змістовною сферою інтересів:
- екологічні;
- правові;
- телекомунікаційні;
- філологічні;
- політехнічні;
- інформаційні;
- художні;
за участю в розробці :
- індивідуальні, парні, групові;
- колективні;
за терміном виконання:
- короткочасні;
- середньої тривалості;
- довготривалі;
за характером партнерських взаємодій між учасниками проектної діяльності :
- кооперативні;
- змагальні;
- конкурсні;
за рівнем реалізації між предметних зв’язків:
- моно предметні;
- міжпредметні;
за формою презентації ( захисту):
- пленарні;
- стендові;
- мультимедійні;
- рольові;
- творчі.
Зупинимось на характеристиці деяких із них .
- дослідні;
- рольові;
- пошукові;
- ігрові;
за предметно – змістовною сферою інтересів:
- екологічні;
- правові;
- телекомунікаційні;
- філологічні;
- політехнічні;
- інформаційні;
- художні;
за участю в розробці :
- індивідуальні, парні, групові;
- колективні;
за терміном виконання:
- короткочасні;
- середньої тривалості;
- довготривалі;
за характером партнерських взаємодій між учасниками проектної діяльності :
- кооперативні;
- змагальні;
- конкурсні;
за рівнем реалізації між предметних зв’язків:
- моно предметні;
- міжпредметні;
за формою презентації ( захисту):
- пленарні;
- стендові;
- мультимедійні;
- рольові;
- творчі.
Зупинимось на характеристиці деяких із них .
Дослідницькі проекти
– потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності
предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості,
продуманості методів, у тому числ іекспериментальних методів обробки результатів.
Вони повністюпідпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру:
визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й
об’єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження,
висунення гіпотез розв’язання проблеми і намічених шляхів її розв’язання.
Творчіпроекти
– не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона
розвивається підпорядковуючись кінцевому результату,
прийнятій групою логіці спільно їдіяльності, інтересам учасників проекту. Вони
заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення –
рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І
тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
Ігровіпроекти
– учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту.
Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості,
імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюютьсявигаданимиучасникамиситуаціями.
Ступіньтворчостіучасниківдужевисокий, але домінуючим видом діяльності все -
таки є гра.
Інформаційніпроекти
– спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’ект, явище , на
ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і
узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури,
можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту
можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність, методи отримання
(літературніджерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й
електронні, інтерв’ю, анкетуваннятощо) та обробки інформації (її аналіз,
узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат
(стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація( публікація, у тому числі в
електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти можуть бути
органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Практико
– орієнтованіпроекти - результат діяльності учасників чітко визначено з
самого початку, він орієнтований на соціальн іінтереси учасників (документ,
програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект
потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з
визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша
організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та
презентація одержаних результатів і можливих засобів їх у провадження у практику.
Типи проектів :- Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури ,
визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників ,
соціальної значущості , продуманості методів, зокрема експериментальних
методів обробки результатів .Структура : визначення теми дослідження ,
аргументація її актуальності , визначення предмета та об’єкта , завдань і
методів , визначення методології дослідження , висунення гіпотез розв’язання проблеми та визначення шляхів їх
розв’язання.
- Ігрові проекти . Учасники обирають собі певні ролі , це можуть бути як
літературні персонажі так і реальні. Учасники імітують їхні стосунки , які
ускладнюють вигаданими ситуаціями.
- Інформаційні проекти спрямовані на збирання інформації про який небудь
об’єкт , явище, на ознайомлення учасників з цією інформацією , її аналіз
та узагальнення.
Структура
проекту : мета, його актуальність, методи отримання( літературні джерела ,
ЗМІ), презентація.
- Проектно-орієнтовані проекти , результат діяльності учасників
визначений з самого початку , він орієнтований на соціальні інтереси
учасників (документ, програма). Проект потребує складання сценарію всієї
діяльності його учасників із визначенням функцій кожного з них.
- Творчі проекти . Учасники заздалегідь домовляються про заплановані
результати та форму їх подання – рукописний журнал , колективний колаж,
вечір , свято , розробляють сценарій.
Класифікація проектів
:
- За метою та результатом діяльності розрізняють дослідницький,
творчий,ігровий, інформаційний.
- За домінуючою діяльністю – винахідницький, творчий, рольовий,ігровий,
ознайомлювально-орієнтувальний.
- За предметно-змістовою сферою – моно предметний, літературно-творчий,
природничо-науковий,екологічний, історичний, музичний.
- За характером координації – з відкритою і прихованою координацією
- За характером учасників – особистісний, парний, груповий.
- За змістом – моно предметний, між предметний, над предметний;
- За місцем у дидактичному процесі – випереджальний, поточний,
тематичний.
- За кількістю учасників – індивідуальний та колективний;
- За характером керівництва проектною діяльністю – безпосередній,
прихований, опосередкований.
- За тривалістю проведення : а) короткотривалий (2-6 годин)
б) середньої тривалості (12-15 годин)
в) довготривалий (чверть,
півроку, рік)
* За характером контактів – внутрішній,
зовнішній, міжнародний.
Проектна
методика використовує всі кращі ідеї традиційної та сучасної методики
викладання , різноманітність (тем, типів текстів), проблемність , навчання із
задоволенням (надання можливості учням говорити про те , що вони думають , виявляти свою творчість в оформленні та презентації
проекту). Навчальне проектування орієнтоване на самостійну діяльність учнів :
індивідуальну ,групову або колективну.
Немає коментарів:
Дописати коментар